Gebeten door de programmeermicrobe

Ave Regina is een erkende en vergunde zorginstelling die zorg en ondersteuning biedt aan jongeren en volwassenen met een mentale beperking, gedragsstoornissen of emotionele stoornissen. Ave Regina behoort tot het zorgnetwerk tRede, de grootste regionale zorgpartner in Vlaams-Brabant.

Het grootste deel van de jongeren volgt school buiten de instelling in het gewoon of buitengewoon onderwijs. Niet alle jongeren of volwassenen gaan er wekelijks naar huis. Het is daarom belangrijk dat de vrije tijd van de bewoners leuk en zinvol wordt ingevuld. Een manier waarop ze dat doen is door een programmeerklas te organiseren. De laptops in de klas kreeg Ave Regina van Digital For Youth .be.

Digitale vaardigheden evolueren

Veronique Dewaet werkt op de dienst vrije tijd van de jongerenzorg en organiseert naschoolse sport en ontspanning. Ze meent dat de laptops van Digital For Youth .be echt een verschil maken voor de jongeren. ‘We hebben al sinds 15 jaar ons computerclubje. In het begin leerden jongeren er de basics zoals werken in Word, Paint… Ze leerden speels en creatief dingen maken met de computer’. Maar Dewaet merkt dat – ook in het onderwijs – digitale vaardigheden complexer worden en steeds vaker evolueren naar echt programmeren.

‘De jongeren die hier bijna permanent verblijven hebben heel weinig mogelijkheid om buitenhuis aan initiatieven als bv. CoderDojo deel te nemen. In het weekend hebben we één opvoeder per leefgroep. Die kan de groep niet even alleen laten om iemand naar de CoderDojo te voeren. Bij de jongeren die het wel geprobeerd hebben, zien we toch vaak dat het na een aantal weken moeilijk wordt door bv. hun gedrags- of emotionele stoornissen. Waarom organiseren we het dan niet zelf, vroegen we ons af. Zodat onze jongeren op een laagdrempelige manier kunnen leren wat praktisch of financieel anders niet haalbaar is.’

Probleemoplossend denken

Ave Regina reageerde op onze projectoproep. Hun dossier werd goedgekeurd en ze ontvingen zestien laptops. Genoeg voor de huiswerkklas én een mobiele programmeerklas, waar de jongeren op woensdagmiddag in kleine groepjes leren programmeren. Er is bij de jongeren grote interesse in programmeren, maar uiteraard ontwikkelen ze meer dan puur digitale vaardigheden. ‘We zien dat logisch denken wordt gestimuleerd en dat ze probleemoplossend leren denken’, zegt Dewaet. ‘Door te programmeren leren ze nauwkeurig te werken en creatief te zijn. Wat onze kinderen hier leren, helpt hen ook op school.’

Zowel de zorgverstrekkers als de kinderen van Ave Regina zijn dan ook heel blij met de laptops en de programmeerles. Dewaet was samen met de kinderen vorig jaar al aan het uitzoeken wat de mogelijkheden waren, wat het aanbod was en wat haalbaar, leuk of niet leuk zou kunnen zijn. Nu hebben we ook het materiaal, dus kunnen we er ook echt mee aan de slag’, zegt ze. ‘En er komen meer kinderen aan bod.’

‘Zonder de laptops zou het bij vier of vijf kinderen gebleven zijn in ons kleine computerlokaaltje’, aldus Dewaet. ‘De pc’s die we hadden waren erg verouderd en ze liepen vaak vast. Dat leidde dikwijls tot veel frustraties. Maar bij onze kinderen kan frustratie soms snel uit de hand lopen. De laptops van PC Solidarity zijn heel goed, het materiaal werkt zoals het hoort, dus die frustratie valt weg. En zo hebben onze jongeren meer plezier in wat ze doen.’

Het mag gerust meer zijn

Het blijft trouwens niet bij de laptops van Digital for Youth .be. Bij Ave Regina hebben ze de programmeermicrobe helemaal te pakken. Ze zijn nu op zoek naar organisaties die hen ook in het pedagogische stuk kunnen ondersteunen. Dewaet: ‘We hebben nu een samenwerking met CoderDojo. Ze geven ons lesmateriaal in bruikleen en pedagogische ondersteuning.’ Link in de kabel zal binnenkort ook workshops organiseren in Ave Regina. Op die manier kunnen de jongeren straks met meerdere programmeertalen kennis maken.

Dewaet overweegt om met Ave Regina nog een dossier in te dienen. Niet om nog meer jongeren aan het programmeren te krijgen, maar voor hun schoolwerk. ‘Er zijn toch tamelijk wat kinderen die nu halftijds naar school gaan’, zegt ze. ‘Dat betekent dat ze halftijds in de leefgroep huistaken en schoolwerk moeten maken. Dat kunnen we alleen maar doen als we meer laptops hebben.’

‘Tijdens de eerste lockdown waren er heel wat kinderen die weken geen schoolwerk konden maken omdat ze het materiaal niet hadden. Vooral voor onze kinderen kan een korte leerachterstand snel grote gevolgen hebben. Dat willen we absoluut vermijden’, besluit Dewaet.

Kan jouw organisatie extra hardware gebruiken? Bekijk nu of je in aanmerking komt en dien je kandidatuur in: https://www.kbs-frb.be/nl/Activities/Calls/2021/191030DD